REKLAMA




Nowy sposób ostrzegania przed dopalaczami

Główny Inspektorat Sanitarny i Komenda Główna Policji umieściły specjalny alert w tej sprawie w szkolnych e-dziennikach.

pokolenie Ł.K.

Kategorie

Źródło

rmf24.pl
Michał Dobrołowicz, Magdalena Partyła
Komentarz [H]yperreala: 
Tekst stanowi przedruk z podanego źródła.

Grafika

Odsłony

438

Nowy sposób ostrzegania przed niebezpiecznymi substancjami psychoaktywnymi, czyli dopalaczami. Główny Inspektorat Sanitarny i Komenda Główna Policji umieściły specjalny alert w tej sprawie w szkolnych e-dziennikach. Pojawia się on nieprzypadkowo właśnie teraz - na początku sezonu ferii. W poniedziałek zimowy wypoczynek rozpoczynają mieszkańcy Podlasia, Warmii i Mazur. Ostrzeżenie ma dotyczyć przede wszystkim tak zwanych nowych narkotyków. Chodzi o pochodne opioidów i syntetycznych konopi indyjskich.

Rodzice zobaczą ostrzeżenie w aplikacji, w której sprawdzają oceny swoich dzieci. E-dziennik to skuteczny kanał ostrzegania - przekonuje Główny Inspektor Sanitarny Jarosław Pinkas. Sanepid przeprowadzał już podobną akcję związaną ze szczepieniami.

"Chcieliśmy sprawdzić, czy dzieci są szczepione, wielu rodziców zaczęło dzięki informacji wyświetlonej w e-dzienniku analizować, czy ich dzieci dostają na bieżąco szczepionkę, zgodnie z zaleconym kalendarzem. Wiemy, że część osób dzięki przypominanym w ten sposób informacjom zgłosiła się, żeby swoje dzieci doszczepić. Widzimy, że to działa bardzo dobrze. Kilka milionów osób przeczyta to i mamy nadzieję, że dzięki temu możemy uratować niemałą liczbę dzieci" - dodaje Jarosław Pinkas. Ostrzeżenie ma dotrzeć do rodziców dzieci wszystkich szkół: od podstawówek po licea.

Sanepid ostrzega, że sprzedawcy dopalaczy coraz częściej dołączają je do legalnych produktów oferowanych w internecie. W ten sposób ukryte groźne substancje psychoaktywne trafiają do młodych osób. Na przykład niebezpieczne substancje psychoaktywne coraz częściej trafiają do młodych osób przez tak zwane wapowanie, czyli jako dodatek do zamawianych e-papierosów. "Dostajemy sygnały, że pojawiły się cartridge do e-papierosów, do których dołączane są silnie toksyczne substancje, tak zwane nowe narkotyki. Jest to wielki problem, rodzice muszą zdawać sobie sprawę i być wyczuleni, zwłaszcza w okresie ferii, na to, co może spotkać ich dzieci" - dodaje Główny Inspektor Sanitarny.

65 ofiar dopalaczy, ponad 4 tysiące zatruć

W ubiegłym roku odnotowano ponad 4 tysiące 200 przypadków zatruć dopalaczami. Według danych GIS-u było też 65 ofiar śmiertelnych, które zażyły niebezpieczne substancje psychoaktywne. Według danych Krajowego Biura Do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, po dopalacze najczęściej sięgają młodzi dorośli, czyli osoby między 18. a 24. rokiem życia. "Już pojedyncze przyjęcia takich substancji mogą prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Coraz mniej osób sięga na szczęście po dopalacze. Jednak zatrucia nimi są coraz groźniejsze" - podkreśla dyrektor Biura Piotr Jabłoński w rozmowie z reporterem RMF FM.

Oceń treść:

Brak głosów
Zajawki z NeuroGroove
  • 25B-NBOMe
  • Przeżycie mistyczne

Siedzę samemu w pokoju, średnio intensywne światło podwieszone do sufitu. Chęć spróbowania substancji psychoaktywnej cięższego kalibru. Ciekawość. Pozytywne nastawienie do tego co ma się wydarzyć, ale bez świadomości, że będzie powiązane z mistycyzmem.

Objaśnienie:

Tripper – wiek < 30. Umysł analityczny. Programista. Aktywny sportowo tryb życia.

Wzrost 173cm, ok. 65kg.

JA – świadomość, byt, niematerialny, mistyczny, duchowy ja.

X – kolega, który przekazał mi blister oraz poinformował o występujących doznaniach.
Jak się później okazało, nie do końca poinformował mnie o silnych przeżyciach mistycznych/duchowych, ale wszystko jak najbardziej działo się pozytywnie.

  • Benzydamina
  • Pierwszy raz

Ciekawość spróbowania nowej substancji, bez przejmowania się problemami, dobry kontakt z kumplem

Lek zakupiłem internetowo ;D W mieszkaniu byłem z dobrym kolegą. Obiad zjadłem ok. 14:00 i zaraz po tym zabrałem się do ekstrakcji 3 saszetek(najpierw wsypać, potem zalać zimną wodą, delikatnie przemieszać, przelać przez chusteczkę). Następnie suszyłem na kaloryferze.

 

T+0  18:00- Zeskrobałem co zostało i wrzuciłem do resztki soku pomarańczowego, chusteczke też dodatkowo opłukałem. 3-4 łyki paskudztwa i nie ma. Czekałem na efekty słuchając muzyki. 

  • Amfetamina

To bylo pewnego,pięknego,grudniowego dnia. Jak zwykle wstalam z wielka nie checią i wygramoliłam się do szkoły. Wpadłam do szatni przywitałam się ze znajomymi Pierwszym ich zdaniem wypowiedzianym w moim kierunku nie było słowo cześć, hej czy coś takiego było pytanie:Eeee mała kminisz coś...A ja oczywiście oczy jak 5 zł, ciśnienie takie - Pewnie - stwierdzilam szybko nawet bez chwili zastanowienia. Zrzuta była natychmiastowa. Wiedzieli że jak ze mna się kmini to towarek ma sie za pare minut...i poszlam zalatwilam.