Dział służący omawianiu marszy, petycji i innych form aktywności obywatelskiej.
Posty: 1 • Strona 1 z 1
  • 470 / 16 / 0
Dzisiaj w Warszawie , w siedzibie Polskiej Sieci ds. Polityki Narkotykowej, przy ulicy Chmielnej 26/19 odbyło się spotkanie okrągłego stołu organizacji pozarządowych zajmujących się pomocą osobom uzależnionym i zakażonym HIV, w sprawie oceny rządowego projektu zmiany prawa narkotykowego. 23 organizacje poparły projekt rządowy, podpisując się pod wspólnym stanowiskiem, które zostanie przedstawiony Ministerstwu Sprawiedliwości. Cztery stowarzyszenia, których przedstawiciele nie podpisali dokumentu końcowego, deklaruje przedstawienie MS odrębnych stanowisk swoich organizacji lub podpisanie dokumentu w późniejszym terminie, po uzyskaniu na to zgody swoich zarządów.


Jacek Charmast

Przewodniczący Polskiej Sieci ds. Polityki Narkotykowej

Tel. 605185055


Stanowisko organizacji pozarządowych zebranych w dniu 09 października 2009 w Warszawie, podczas spotkania okrągłego stołu zwołanego przez Polską Sieć do Spraw Polityki Narkotykowej, dotyczące założeń Ministerstwa Sprawiedliwości z 4 września 2009 r. do projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw.



Coraz więcej państw europejskich dochodzi do przekonania, że konsekwencje wymierzania kar za niektóre przestępstwa narkotykowe przynoszą więcej szkód niż sam czyn. Tak jest z karaniem za posiadanie niewielkich ilości narkotyków na własny użytek. W tej sytuacji posiadacz narkotyków używając tych substancji wyrządza sobie mniejsze szkody zdrowotne i społeczne, niż policja, prokuratura i sądy, które mogą go wysłać do wiezienia, co w konsekwencji może spowodować u niego utratę pracy, kolegów, a nawet rodziny. Dobrze, że po 10 latach obowiązywania jednego z najbardziej restrykcyjnych w UE prawa antynarkotykowego, Państwo Polskie zdobywa się na to, ażeby dokonać zmian w tym zakresie.

Nasze organizacje popierają proponowane zmiany ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r., Nr 179, poz. 1485) . Propozycja wprowadzenia nowego artykułu, następującego po art. 62 ustawy, dającego prokuratorowi (a także sądowi) możliwość umarzania (bezwzględnego) w pewnych sytuacjach postępowania karnego wobec sprawców posiadających nieznaczne ilości środków odurzających, przeznaczonych na własny użytek pozwala wycofać reakcję organów ścigania, w stosunku do osób okazjonalnie używających środków odurzających lub substancji psychotropowych, eksperymentujących z nimi lub uzależnionych. Dzięki tej zmianie pacjenci będą mogli uniknąć uczestnictwa w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym, co w konsekwencji pozwoli im zaoszczędzić represji karnej łącznie z karą pozbawienia wolności. Umożliwi im to również uniknięcie rejestracji w Krajowym Rejestrze Karnym, jako osoby karane, co ułatwi im znalezienie pracy i stabilizację społeczną, będącą jednym z celów terapii, zarówno typu drug-free, jak i substytucyjnej. Nadmienić trzeba, iż w więzieniach osoby skazane za posiadanie niewielkich ilości narkotyków mogą znaleźć ich nielegalne źródło, wiec nie należy traktować kary pozbawienia wolności, jako przymusowej terapii drug-free. Biorąc pod uwagę kolejki do wykonania kary pozbawienia wolności w systemie terapeutycznym, a tylko w takim pacjenci mogą się leczyć w więzieniu, znacznie lepsze dla procesu przystosowania społecznego jest odbywanie terapii w systemie wolnościowym. Wiezienie, w przypadku osób uzależnionych, przechodzących terapię substytucyjną na wolności, może ją przerwać. Obecnie w Polsce, w warunkach więziennych, jest prowadzonych bardzo mało programów metadonowych umożliwiających stosowanie terapii podtrzymującej, w stosunku do pacjentów nie radzących sobie w całkowitej abstynencji. Dlatego jesteśmy również zdania, iż ułatwienie przerwy w odbywaniu kary, w celu podjęcia leczenia w warunkach wolnościowych, jest krokiem w dobrym kierunku. W stosunku do okazjonalnych użytkowników lub eksperymentujących, więzienie może zapoczątkować ich karierę kryminalną i stać się dla tych osób większym bagażem życiowym niż same narkotyki, dlatego również w stosunku do nich, powinna być wyłączona reakcja prawnokarna.

Biorąc pod uwagę to, iż niedługo upływa termin wyznaczony przez Rzecznika Praw Obywatelskich do zapewnienia min. 3 m2 na więźnia, wszystkie możliwe inicjatywy, żeby nie zapełniać więzień osobami chorymi, a już tam siedzącym, ułatwić przerwę w odbywaniu kary, wydają się tym bardziej słuszne i zgodne z interesem publicznym.

Techniczne rozwiązania wyłączenia ścigania za posiadanie niewielkich ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych powinny, w jak największym stopniu wyłączać uczestnictwo pacjentów w procedurze karnej, względnie powinny kierować osoby złapane na posiadaniu do ośrodków leczniczych. Biorąc pod uwagę związanie Rzeczypospolitej Polskie aktami prawa międzynarodowego, posiadanie narkotyków może pozostać czynem zabronionym pod groźbą kary i przestępstwem, co powinno wykluczyć jakiekolwiek kwestionowanie tego przepisu z punktu widzenia art. 3 ust. 2 Konwencji Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z roku 1988. Wedle przeważających opinii, ten artykuł uniemożliwia legalizację posiadania narkotyków, nawet w niewielkich ilościach na własny użytek. Wprowadzenie do polskiego prawa oportunizmu ścigania, podobnie, jak to się stało w kodeksie postępowania karnego, w art. 11, jest dobrym rozwiązaniem, pod warunkiem, że takie umorzenie będzie stosowane, jak najszybciej. Tak, aby sprawy takie nie przekształcały się w „typowe” postępowanie przygotowawcze, co uniemożliwiałoby pacjentom zaoszczędzenia procesu stygmatyzacji i dalszego wykolejenia społecznego, a organom państwowym, zminimalizowania środków finansowych na ściganie.

Artykuł 70a, proponowanej nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, nakładający na prokuratora, w postępowaniu przygotowawczym, a na sąd, w postępowaniu jurysdykcyjnym, obowiązek zbierania informacji na temat używania przez podejrzanego (oskarżonego) środków odurzających lub substancji psychotropowych, jest naszym zdaniem słusznym rozwiązaniem. Pozwala rożnym organizacjom trudniącym się leczeniem, rehabilitacją i reintegracją osób uzależnionych, na porządne zebranie informacji i adekwatną reakcję. Reakcja organów ścigania i odpowiednie stosowanie instytucji prawa karnego, oraz współdziałanie z organizacjami zajmującymi się opieką nad osobami uzależnionymi, względnie profilaktyką narkotykową, muszą być powiązane z dobrym wywiadem z kim ma się do czynienia. Inna reakcja, powinna być zastosowana do osoby palącej od czasu do czasu cannabis. Inna reakcja, powinna być zastosowana do osoby biorącej co weekend amfetaminę, a jeszcze inna w stosunku do osoby nadużywającej heroiny. Artykuł 70a nowelizacji w proponowanym kształcie powinien to ułatwić.

Odnośnie proponowanych zmian art. 72 oraz art. 73 ustawy- mamy nadzieję, iż spowodują one szersze stosowanie zawieszenia postępowania karnego i późniejszego warunkowego umorzenia tego postępowania, również w stosunku do osób, które były wcześniej karane. Niezależnie, czy za przestępstwa stricte prohibicyjne, czy też za przestępstwa pospolite, pozostające w związku z uzależnieniem.

Podsumowując poniższy projekt odpowiada misji naszych organizacji w szczególności w traktowaniu uzależnienia, jako choroby, przedkładaniu leczenia, ponad karę pozbawienia wolności, trosce o poprawę zdrowia, jakości życia, oraz standardów leczenia osób uzależnionych od środków psychoaktywnych. Dlatego wyrażamy poparcie dla założeń, przyjętych w projekcie ustawy o zmianie „Ustawy o Przeciwdziałaniu Narkomanii”, oraz niektórych innych ustaw w wersji, co najmniej nie zmienionej.


Dodatkowo załączam cztery dokumenty w sprawie poprawek do ustawy. Rar czy zip powinnien to archiwum rozpakować bez problemow jezlei nie prosze dać znac.
Ostatnio zmieniony 26 października 2009 przez Kamasutener, łącznie zmieniany 3 razy.
Posty: 1 • Strona 1 z 1
Artykuły
Newsy
[img]
Jacht z kokainą o wartości 80 milionów funtów zmierzał w stronę Wielkiej Brytanii

Prawie tona „narkotyku klasy A” została znaleziona na jachcie płynącym z wysp karaibskich do Wielkiej Brytanii. Jej rynkowa wartość została oszacowana na 80 milionów funtów.

[img]
Handel narkotykami: Rynek odporny na COVID-19. Coraz większe obroty w internecie

Dynamika rynku handlu narkotykami po krótkim spadku w początkowym okresie pandemii COVID-19 szybko dostosowała się do nowych realiów, wynika z opublikowanego w czwartek (24 czerwca) przez Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) nowego Światowego Raportu o Narkotykach.

[img]
Meksyk: Sąd Najwyższy zdepenalizował rekreacyjne spożycie marihuany

Sąd Najwyższy zdepenalizował w poniedziałek rekreacyjne spożycie marihuany przez dorosłych. Za zalegalizowaniem używki głosowało 8 spośród 11 sędziów. SN po raz kolejny zajął się tą sprawą, jako że Kongres nie zdołał przyjąć stosownej ustawy przed 30 kwietnia.