Jak działa zamiennik konopi indyjskich, przed którym ostrzega GIS? Co to jest MDMB-4en-PINACA?

"Wprost" wyjaśnia...

pokolenie Ł.K.

Kategorie

Źródło

Zdrowie WPROST.pl
Komentarz [H]yperreala: 
Tekst stanowi przedruk z podanego źródła. Pozdrawiamy!

Odsłony

579

Może mieć postać tabletki, proszku, ziołowej mieszanki, a nawet liquidu do e-papierosów – w każdej formie może być śmiertelnie niebezpieczny, nasilać agresję i prowadzić do poważnych zatruć oraz halucynacji. Nowy, groźny dla zdrowia kannabinoid w ciągu ostatniego pół roku dosłownie zalał polski rynek.

Choć Główny Inspektorat Sanitarny w najnowszym ostrzeżeniu posługuje się bardzo długą i skomplikowaną nazwą, która niewiele mówi większości z nas – a zwłaszcza rodzicom nastolatków – to nieco jaśniej na temat MDMB-4en-PINACA wypowiada się European Monitoring Centre for Drugs and Drug Administration, czyli Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA).

Okazuje się, że tajemnicza substancja psychoaktywna sprzedawana jest jako „legalny” zamiennik konopi indyjskich i syntetycznych kannabinoidów. Zamiast uspokajać – tylko dodatkowo pobudza, wzmaga agresję, a nawet może prowadzić m.in. do zawału mięśnia sercowego.

Co to jest MDMB-4en-PINACA, czyli... „sztuczna marihuana”?

3,3-dimetylo-2-(1-(pent-4-en-1-ylo)-1H-indazolo-3-karboksyamido)butanian metylu (MDMB-4en-PINACA) – to fachowa nazwa nowego, niebezpiecznego dopalacza, który w ciągu ostatnich 6 miesięcy stał się bardzo popularny nie tylko na polskim rynku, ale także w innych krajach w Europie.

W połowie maja 2021 r. holenderski system wykrywania informacji o narkotykach wykrył alarmującą liczbę próbek skażonych konopi indyjskich, w których pojawił się syntetyczny kannabinoid MDMB-4en-PINACA. Produkty z dodatkiem tej niebezpiecznej, sztucznej substancji psychoaktywnej można było nabyć w holenderskich coffe shopach oraz od sprzedawców ulicznych w wielu niderlandzkich miastach – co potwierdził Trimbos Institute, czyli Holenderski Instytut Zdrowia Psychicznego i Uzależnień.

Wcześniej ostrzegano natomiast, że nawet 80 proc. marihuany dostępnej w Niemczech zawiera syntetyczne dodatki. Problem ze sztucznymi zamiennikami o psychodelicznych właściwościach zmieniających działanie dotychczas znanych narkotyków mają też Amerykanie. Według Głównego Inspektoratu Sanitarnego przez ostatnie pół roku MDMB-4en-PINACA stał się popularny także na terenie naszego kraju.

.

Sztuczny zamiennik jest znacznie silniejszy niż naturalny THC

„Syntetyczny kannabinoid MDMB-4en-PINACA jest znacznie silniejszy niż naturalny THC. Nawet w małej dawce może wywoływać zaburzenia równowagi, lęk, paranoję, halucynacje i zaburzenia rytmu serca. Duża dawka może wyrządzić poważne szkody. Może spowodować utratę przytomności lub wywołać irytację, przemoc lub zachowania psychotyczne. Chociaż nie zgłoszono jeszcze żadnych ofiar śmiertelnych w Holandii związanych z MDMB-4en-PINACA, niektóre inne kraje zgłosiły zgony związane z tą substancją” – wyjaśnia serwis marihuana.info.pl.

Jedynym sposobem na to, by odróżnić prawdziwą marihuanę od tej, która zawiera szkodliwe, sztuczne dodatki, jest test laboratoryjny. Problem w tym, że w standardowych badaniach określa się jedynie ewentualną zawartość metali ciężkich, toksyn i procentową zawartość kannabinoidów, a nie MDMB-4en-PINACA.

Specjaliści podkreślają, że samodzielne wykrycie różnic pomiędzy naturalnymi konopiami indyjskimi a tymi, do których dodano syntetyczne dodatki, jest bardzo trudne. Już po 10 minutach od ich zażycia osoby, które często sięgają po tę używkę, mogą odczuć, że działa silniej niż zwykła marihuana i zapewnia „niezwykle intensywne” doznania.

Do czego dodawany jest MDMB-4en-PINACA?

Służby sanitarne mają ogromny problem z walką z MDMB-4en-PINACA, bo większość użytkowników nie jest świadoma tego, co zażywa. W produktach zawierających ten syntetyczny kannabinoid często zmienia się jego stężenie. GIS ostrzega, że narkotyk ten może występować w postaci:

  • mieszanek do palenia,
  • proszków i tabletek,
  • kartoników nasączonych substancją,
  • liquidów do e-papierosów.

Jakie objawy mogą wystąpić po MDMB-4en-PINACA?

  • halucynacje, paranoja, psychoza,
  • agresywne i gwałtowne zachowanie,
  • splątanie, strach, niepokój,
  • zniekształcone postrzeganie czasu,
  • nudności, wymioty,
  • zaburzenia motoryki, letarg
  • zaczerwienienie spojówek oczu,
  • objawy sercowo-naczyniowe (takie jak nadciśnienie, tachykardia, bradykardia, ból w klatce piersiowej, zawał mięśnia sercowego i udar),
  • drgawki, konwulsje, utrata przytomności, śpiączka

Problem z syntetycznymi kannabinoidami stał się na tyle poważny, że Komisja Europejska rozważa możliwość wprowadzenia całkowitego zakazu stosowania m.in. takich substancji jak MDMV-4en-PINACA, uznawanych dotąd za zamienniki konopi indyjskich.

Oceń treść:

Average: 10 (1 vote)
Zajawki z NeuroGroove
  • Diazepam
  • Problemy zdrowotne
  • Tramadol

11.03.2008

Słowo wstępu:

Kursywą będą opisane fragmenty, których nie pamiętam, a znam z opowieści.

Opis tripa jest opisem fragmentu brutalnie przerwanego ciągu opoidowego, na który składał się kratom, kodeina i tramadol, którego zażyłem niecałe 5 gram w ciągu 2 dni, tego dnia pół grama w pracy i niecałe 2g jednorazowo po powrocie do domu (1,7g bodajże). Tak duże dawki nie wynikały (tylko) z mojej wrodzonej głupoty, ale z tego, że rzeczona substancja działa na mnie nad wyraz słabo.

  • Dekstrometorfan

Set & Setting: Matka wyjechała na 4 dni do ciotki, wolny dom tylko ze starym z którym nie gadam 2 lata, więc jest luz

Dawkowanie: 1500mg rozbite na 4 razy, 300mg co 3h, następnie 600mg po jakichś 12 godzinach, łącznie wyszło 22mg/kg

Wiek & doświadczenie: 18 lat. mj, dxm, benzydamina, dmh, kodeina, amfetamina, gałka; w tym miksy typu bxm i ze wszystkim co pod ręka (dxm + mj,koda,dmh)

Identyfikacja: akaz z hyperreal

---------------

  • Efedryna

Jakiś czas temu, jeszcze podczas mojej bytności na liście "Używki"

zacząłem eksperymentować ze środkiem wg. mnie bezpiecznym tj. z

Tussipectem w tabletkach.



  • Amfetamina
  • Metamfetamina
  • Pozytywne przeżycie
  • Tytoń

30 stopni upału, lekkie odwodnienie po zatruciu pokarmowym

Witam,

Piszę ten TR aby ostrzec potencjalnych amatorów mefy. Nie jest to dobry środek. Czemu? Przeczytajcie...

S&S:

Zacznę od tego, że w tym tygodniu kurowałem się po zatruciu pokarmowym. Nawadniałem się, brałem witaminy i elektrolity. Jakoś doszedłem do siebie. Upał mnie wykańczał ale cóż poradzić. Dziś wypiłem od około 11:00 4 piwa. Dotarłem w ten sposób do godziny 16:30 przy wiatraku dmuchającym mi w plecy. Całkiem miło jak na 30 C za oknem...

randomness