Dyskusja na temat grzybów halucynogennych, m.in. łysiczki lancetowatej i muchomora czerwonego.
Więcej informacji: Grzyby w Narkopedii [H]yperreala
ODPOWIEDZ
  • 327 / 99 / 2
Cześć,
czy zbierając łysiczki natknęliście sie kiedyś na grzyby które wyglądają identycznie jak P. semilanceata, z wyjątkiem tego, że różnią się od nich jasnymi blaszkami i jasnym kapeluszem nawet przy dużej wilgotności? W moich miejscówkach w sezonie przeważnie rosną zwykłe, typowe łysiczki, ale zdarzyło mi się 2 razy, a zbieram od ~10 lat, że pewnego dnia wśród łysiczek pojawiły się też sztuki które były całkowicie jasne. Nie jestem początkujący i od początku wykluczałem możliwość że są to Myceny czy cokolwiek łysiczkopodobnego. Gdy spotkałem je pierwszy raz, a było to jakieś 7 lat temu, uznawałem że to najprawdopodobniej albinotyczna mutacja P. semilanceaty. Kolega się spierał że to nie łysiczki, więc aby udowodnić swoją racje zjadłem 10 świeżych sztuk i rzeczywiście wystąpił efekt psychodeliczny o mocy spodziewanej po 10-ciu semilanceatach. Zapomniałem o sprawie i nie interesowałem się tym głębiej, aż do teraz, bo pod koniec października tego roku znów natrafiłem na jasne semilanceaty.
Co ciekawe, te jasne łysiczki w obu moich przypadkach pojawiły się niespodziewanie wśród zwykłych łysiczek i znikały tak szybko jak się pojawiły. Potem rosły już tylko te zwyczajne...
Po całkowitym wysuszeniu jasne i ciemne łysiczki stają się prawie identyczne. Kapelusz jest taki sam. Jedynie blaszki pozostają wyraźnie jaśniejsze.

Moje luźne rozkminy:
Czy to aby na pewno P. semilanceata? Może to inny gatunek Psilocybe? To wydaje mi się to mało prawdopodobne, bo jednak wszystkie Psilocybe charakteryzują się ciemnymi blaszkami i chyba istnienie gatunku który by się wyłamał z tej reguły jest mało realne.

Wina czynników środowiskowych - raczej nie, bo te łysiczki potrafiły rosnąć w tej samej kępie trawy z normalnymi semilanceatami.