konstrukcja panelu LED

Moderator: Konopia

Posty: 24 Strona 1 z 3
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


Witam, miałbym wielką proźbę do jakiegoś elektryka, chce zbudować sobie panel led o wymiarach 32x25 cm. Niestety wogóle nieznam sie na elektronice. Wiem już jakie diody musze zamówić, jednak chodzi mi o ich spięcie razem, jakim kablem, trzeba je wpinać w jakąś płytkę? skąd ową płytke wziąść i jak sie ona nazywa, jaki model bym potrzebował (jesli to ma modele :D), itp. itd. Czyli właściwie cały montarz od początku. Lub jesli ktoś zna się tylko trochę jakieś wskazowki czego musze szukać w tym oceanie zwanym internetem. pozdrawiam.

Aha i prosze niepisać o hpsach czy świetlówkach, z uwagi na ich ciepło i brak wentylacji, prąd, potężne okablowanie w balastach i mały box odpadają.
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


By odwierzyć troche temat dodam troche nowych info które udało mi się znalesc w necie.

[ Grafika zewnętrzna - wgrywaj jako załącznik aby była widoczna bezpośrednio ]

Jak wynika z powyższego obrazka będą nam potrzebne diody czerwone 650-670nm
i niebieskie (440 minimalnie - ale lepiej nie) 450-460nm

Niemam teraz czasu wiec potem dopisze wiecej...

Przez cztery lata gotowałem DMT w mojej kuchni

Piąty raz z rzędu potrząsnął, po kolei, 32 słoikami, z których każdy wypełniony był skrystalizowanym DMT, wodą i eterem naftowym. Metr obok na kuchence skwierczało pojedyncze jajko. Kiedy obiema rękami mieszał zawartość jednego ze szklanych słojów, opary gazu uciekły spod pokrywy. Willem zamierzał zrobić 25 gramów DMT o wartości 2250 EUR w trakcie jednej sesji...

11 pseudokibiców zatrzymanych. Zarekwirowano narkotyki (bonus: policyjne kino akcji)

– Policjanci zatrzymali 11 osób związanych z narkotykowym biznesem prowadzonym na terenie powiatu wielickiego (woj. małopolskie). Zabezpieczono około 2,5 kg środków odurzających – poinformował w piątek rzecznik małopolskiej policji.
Rejestracja: 2006
  • 608 / 1 / 0


elektrykiem nie jestem, ale z moich zabaw z lutownicą wynika, że:
-do montażu wystarczy cokolwiek co utrzyma je razem
-przy takiej ilości będziesz łączył szeregowo, więc szkoda kabla na łączenie diód ze sobą, zlutujesz nóżki i będzie dobrze. kabla pewnie będziesz musiał użyć do podłączenia oporników, zasilania i innych, zwykły cienki powinien powinien dać radę
-największym problemem jest obliczenie potrzebnych rezystorów, przy odrobinie szczęścia tu http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic490262.html znajdziesz wszystkie potrzebne informacje

jak możesz to napisz ile tych diód, jaka moc, ile lumenów itd, zawsze mnie ciekawiło oświetlenie diodowe :-)
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


Na allegro znalazłem tylko 2 odpowiednie diody czerwone (no jeszcze 3 byla profesjolana naprawde wypasiona ale jedna sztuka 20zł - dla mnie za wiele, i dochodził problem chłodzenia - chociaz niewielki, wystarczylo przykleic diode na blaszna podstawke - dla kogos z sianem polecam tamtą)

SUPERJASNA PRZEŹROCZYSTA 10 mm
KOLOR: CZERWONY
1cd, 1.8V, 20mA , 660nm, kąt świecenia 40 stopni
[ Grafika zewnętrzna - wgrywaj jako załącznik aby była widoczna bezpośrednio ]

Ta była by spoko gdyby nie cena, 1zł za 1 sztuke, przy 1cd czyli 1000mcd - bardziej oplaca mi sie za 1zl 5 sztuk takich po 500mcd, czyli za 1 zł 2500mc.

Kolor: czerwony(660nm)
Jasność: 500 mcd
Kąt: 30*
IF=20mA
VF=2.6V
przezroczysta
[ Grafika zewnętrzna - wgrywaj jako załącznik aby była widoczna bezpośrednio ]


A teraz pora na diodki niebieskie :*)


LED 5mm 6500mcd NIEBIESKA 10szt /2,60 zł = 1sztuka / 26groszy
kąt swiecenia: 15'
napiecie 3,3V
prąd 50mA
465nm - 475nm
[ Grafika zewnętrzna - wgrywaj jako załącznik aby była widoczna bezpośrednio ]


Led 5mm BLUE typu CLEAR kąt 15'
Jasność 3500mcd
Długość fali 465nm
Napięcie 3,3 - 3,8V
prąd 30mA
40szt./ 12zł = 1sztuka=33grosze
[ Grafika zewnętrzna - wgrywaj jako załącznik aby była widoczna bezpośrednio ]

Jak widać niebieskie zdecydowanie lepiej wypadaja w mocy swietlnej (mcd). Dlatego mimo wczesniejszych danych o umieszczaniu diod czerw do niebieskich w stosunku 1/3 chyba dam 1/1, zwlaszcza ze na veg mam duże W(yjebane) bo box jest tak mikry ze itak zarosnie, za to wiadomo ze flo najwazniejsze potem %-D

Na dzisiaj koniec, do zobaczenia w następnym odcinku ;) :finger:
Ma ktos jakies zastrzezenia co do diod? jesli tak pisac zanim je kupie :) pozdrawiam
Rejestracja: 2006
  • 608 / 1 / 0


diód możesz też poszukać tu http://www.tme.eu/pl/katalog/index.phtml#id_category%3D22%26cleanParameters%3D1 mają bardzo duży wybór. ceny po zalogowaniu
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


Diody led w lumenach: Po wnikliwszym badaniu nad diodkami, doszedlem do wniosku ze cos tu jest nie tak! jesli chodzi o lumeny. Wychodzi bowiem o wiele wiele za malo lm zeby dzialało.


32cm x 25cm = 0.08 m*2

Wedłóg: http://www.haszysz.com/kalkulator.html
Powieszchnia 0.08 m2
Minimalnie: 2400 Lumenów
Srednio: 3200 Lumenów
Optymalnie: 4000 Lumenów

Czyli na led 0.08 m*2 = 4000 lumenów


I tu wlasnie zaczyna sie kał.

Bo dla diodek które wybrałem sytacja w Lumenach ma się następująco.

wg: http://led.linear1.org/lumen.wiz
Czerwone 500mc, 30' - 0.107 lumen
Niebieskie 6500mc, 15' - 0.349 lumen

czerwone 10sztuk = 1 lumen <----- załóżmy ze chcemy 2000 lum, potrzeba 20 000 diód
niebieskie 3 sztuki = 1 lumen <----- załóżmy że chcemy 2000 lum, potrzeba 6 000 diód

Jelsli każda z diód ma 0,5 cm, to za nic niezmiesci sie nawet ich znikomy % na panelu. Czy ktos wie o co tu chodzi, moze gdzies popelniłem błąd? (mam nadzieje) :wall:

Dla minimalnych wartosci 2400lum z kolei, potrzeba będzie 10 000 diód czerwonych, 3000 diód niebieskich :(
Dochodze do wniosku że albo ten kalkulator przeliczajacy na lumeny sie myli. Albo w przypadku led liczba lum moze byc mniejsza niz przy standardowym hps - soro innym rosło cos pod panelami. Można też mowić ze mają w nich dużo lepsze diody, jednak na polskich str nie znalazlem nigdzie lepszych, a jak były to nie na stanie sklepu. Znalazłem za to szukając lepszego przelicznika diod na lumenty komentarz jakiegos goscia ze 1 dioda to to ok 1-2(góra3)lumeny - to już bardziej prawdopodobne, jednak mysle ze 1 to jak dobrze pojdzie. 3 lum to pewnie musialby byc diody drozsze, jakiejs dobrej firmy.

...i jeszcze na koniec dla wiekszego zamieszania i niepewności taki cytat "....najlepsze diody 5mm ile osiągają ?? chyba 150lm/W ???? czy nie ??? Czy tylko 100lm/W to granica ??" :emo:
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


Postanowilem ze bedzie to panel 1/1 niebieskie z czerwonymi. Zwykle czerwonych powinno byc 1/3 ale tutaj maja tylko 500mcd, a niebieskie 6500 stad ta roznica.
32 x 25 = 800, czyli gęstosc diod co 0,5 cm daje = 400 niebieskich, 400 czerwonych.

Mimo, że cos dalej niezgadza mi sie z tymi lumenami, daruje sobie wnikliwsze analizy, zobacze w praktyce.

No to skoro pierwszy etap mamy za sobą, proszę teraz o jakies rady jaki rezystor i zaslilacz do takiego układu 400/400.

Do kolegi wyżej, dziekuje za linka ale byl dla mnie nieprzydatny, diody maja jakies dziwne, nie znalazlem tam odpowiednich - chciaz ta strona ladowala mi sie fatalnie wiec moze to dalatego poszukiwania nie daly rezulatatu.
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


http://www.tuning-pc.pl/modding-pc/faq- ... y-led.html

Tu chcialem obliczyc rezystor, jednak nie wiem co wpisac w zasilaniu - mozna wpisac tylko do 32V, a juz przy 30 diodach w polaczeniu szeregowym pisalo ze za malo mocy. Kto sie lepiej zna, no niech cos powie bo stoje w miejscu :) i te 800diod tez jakies nienormalne sie wydaje... łehhh.... :F
Rejestracja: 2010
  • 43 / / 0


znajdź jakikolwiek zasilacz 12V (może być ten w kompie - żółty kabel) podłącz 1 diodę przez rezystor 1kR i zmierz miernikiem napięcie na tym ledzie, czerwone będą pewnie miały około 2V niebieskie ponad 2,5V - ale z tym różnie bywa dlatego najlepiej sprawdź tak jak mówiłem

przy takiej ilości diód można je połączyć szeregowo i zasilać z bez transformatora (trochę to niebezpieczne, ale BHP jest dla bab)

napięcie z gniazdka prostujesz mostkiem prostowniczym i dasz jakiś kondensator, żeby wygładzić przebieg 100uF/400V da rade

napięcie z gniazdka po wyprostowaniu będzie miało wartość U*sqrt(2) gdzie U to napięcie jakie masz w gniazdku (rzadko się zdarza, że jest 230) dla 230 da to jakieś 325V

szeregowo można łączyć tylko diody tego samego koloru (!) więc zakładając spadek napięcia dla diody czerwonej 2V w jednym szeregu możemy podłączyć 325V/2V=162 diody, dla niebieskich 325V/2,5V=130

liczby te należy trochę zmniejszyć i dać rezystory liczone tak: R=(Uz-Ud)/0,02A gdzie: Uz - wyprostowane napięcie zasilania, Ud - spadek napięcia na szeregu diód, 0,02A - tyle prądu potrzebuje dioda do optymalnego świecenia, każdy szereg powinien, a nawet musi mieć swój rezystor

pamiętaj też żeby rezystor był odpowiedniej mocy bo może pójść z dymem, moc liczysz tak P=U*I gdzie U to spadek napięcia na rezystorze (napięcie zasilania minus spadek na diodach), a I to prąd diód czyli 0,02A

jest też druga opcja, bezpieczniejsza, ale bardziej pracochłonna:
zastosowanie zasilacza, np 12V o dużej mocy (800 diód, każda pobiera jakieś 0,05W daje 40W) i lutowanie diódek w mniejsze szeregi, wszystko liczy się tak samo jak w pierwszej metodzie

pamiętaj, że praca z napięciami sieciowymi może zagrażać Twojemu życiu i zdrowiu, bla bla bla

z bogiem

P.S.
Szeregi oczywiście łączysz szeregowo, wszystko si czy mam strzelić jakiś rysuneczek?
Rejestracja: 2007
  • 108 / 1 / 0


Po całodniowym pomyslunki i weryfikacji roznych informacji, uswiadomienia mnie co do ilosci zł jakie moge wydać zdecydowałem to:

stosunek 1/3 diod byl na odwrot, tzn czerwonych ma byc wiecej! :O <--- co za niedopatrzenie!
Ilosc 800 diod to przegiecie, po weryfiacji ile jestem wstanie wmatowac w ta mala powierzcnie wyszlo mi że:

- rzadkow diod bedzie 16 x kolumn diod 15
- 240 razem <----- 160czerwonych, 80niebieskich
30 zł czerwone, 20zł niebieskie do tego wysylka...

:( w sumie ni tanio ni drogo, tylko dalej nie wiem czy to huja warte! Bo te lumeny mnie martwią...

Mógłby ktos teraz doradzic jak to sie bedzie mialo wobec juz ustalonej ilosci oraz typu diod? CZerwone te 500mcd, a niebieskie 6500mc ktore byly powyzej.

Jakies obliczenia i wogole jak to podlaczyc?
Posty: 24 Strona 1 z 3
Wróć do „Oświetlenie”
Na czacie siedzi 86 uczestników Wejdź na czata

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości